وبگاه جامع تکنولوژی و کامپیوتر جهان

به وبگاه جامع تکنولوژی و کامپیوتر جهان خوش آمدید.

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان


در عوض ، از اولین روزی که حکیم روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز آن بود ، این شیفتگی وجود دارد. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن انسان ایجاد می شود ، به طوری که نجوم بخشی از دانش محل بازتاب آن …

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://maanews.ir/ریشه-باورهای-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ Fri, 15 Oct 2021 12:18:34 0000 سلامت https://maanews.ir/ریشه-باورهای-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ در عوض ، از اولین روزی که حکیم روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز آن بود ، این شیفتگی وجود دارد. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن انسان ایجاد می شود ، به طوری که نجوم بخشی از دانش محل بازتاب آن …

در عوض ، از اولین روزی که حکیم روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز آن بود ، این شیفتگی وجود دارد. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن انسان ایجاد می شود ، به طوری که نجوم بخشی از دانش محل بازتاب آن و آنچه از آسمان می بیند تبدیل شده است و تحلیل های فکری در مورد آنها در دانش انجام می دهد.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده و به یک علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این تخیل علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیرات عمیقی بر ذهن و جامعه انسان گذاشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از دشوارترین کتابهای کتابهای خوابگردان باشد که از زمانهای قدیم تا به امروز زندگی انسان را با دانش نجومی دنبال کرده است.
من شخصاً تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفتم و این علاقه در عشق من به آسمان ریشه دارد زیرا مادرم تختخوابم را در خارج از خانه پهن کرده است و گاهی اوقات در دل عشق و ترس آن را روی سرم می گیرم. آسمان ، و کمی بعد من آن را با ترس کشیدم.
چگونگی تغییر علوم نجوم در قرن های پانزدهم و شانزدهم و بعد ، و همچنین داستان تحول انقلابی که در این قرن در نجوم رخ داد ، موضوعی است که در بسیاری از کتاب ها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به نامزدهای ایرانی اعم از سابقه و تحقیق و توسعه فعلی ارائه کرد. بنده ، من به طور مجلسی به این مجله به عنوان هر ایرانی علاقمند به این حوزه دانش نگاه کرده ام. اما سالهاست و متاسفانه به دلیل مشکلات کمتر آن را دیده ام. این بار ، با مرور سوالات مختلف وی ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه گسترش علم در بین مردم برای تقویت دیدگاه های خود ، و هم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود دانش شبه در میان انسانها است که افراد غیرمسئول علمی از هزاران سال پیش به مردم ابراز کرده اند و زندگی خود را بر اساس آن بنا کرده اند. در حقیقت ، دو موضوع در اینجا ، به ویژه نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصمیمی در جامعه بشری وجود دارد ، باید توجه داشت که بخش مهمی از خرابی ها و البته عقب ماندگی ، مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی هم همینطور است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ها ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشکی اعتقاد خاصی وجود دارد ، مانند این که ما به پزشک احتیاج نداریم و هر کسی که درد داشته است درمان کرده است. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس در مورد ناملایمات گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده اند. اما قسمت دیگر نادرستی مربوط به مسائل داخلی این دانش است.
این واقعیت که ستارگان بر زندگی انسان ها تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن و یا سقوط این سلسله می شوند ، یا اینکه سرنوشت انسان ها را می توان با فال آنها به دست آورد. در این راستا ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع شده است. بنابراین می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقاد عمیق ما به آنها و نقش عمیق آن دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستان تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی هایی را که پس از جنگ و غیره برجای گذاشت ، مرور کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش کاذب را از ذهن مردم حذف کند و تنها در طول قرن ها علم را در بین مردم به گونه ای ترویج می دهد که بتواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که آگاهی عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
متأسفانه به دلیل بی توجهی به این جنبه از موضوع ، گاهی بعد از صدها سال کشفیات مهم علمی در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را به خود جلب کرده و به آنها اجازه حرکت داده است. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد ، و از این جهت می خواهم از کسانی که در تمام تلاش هایی که در طول چند دهه انجام داده اند ، تشکر کنم تشکر کنم. زیرا من آن را نه تنها از نظر تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می بینم.

* منتشر شده در شماره ویژه 30 ساله مجله نجوم


[ بازدید : 201 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 25 مهر 1400 ] [ 8:32 ] [ Matthew ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]