وبگاه جامع تکنولوژی و کامپیوتر جهان

به وبگاه جامع تکنولوژی و کامپیوتر جهان خوش آمدید.

یک میلیارد مسلمانِ مشتاق و خطّ قرمزهای غرب‌زدگی در سینما؛ نقدهای وحید جلیلی در کتاب «عبور از سینمای سانسور»


به گزارش اخبار ما ، وحید جلیلی منتقد فرهنگی و هنری و فعال و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کتاب جدید خود درباره اوضاع غیر عادی فیلم سازی ایران صحبت کرد. این کتاب شامل یک مقدمه و 15 مقاله و گفتگو است. عناوین بخشها و مقالات این کتاب عبارتند از: پرسش فیلمبرداری …

یک میلیارد مسلمانِ مشتاق و خطّ قرمزهای غرب‌زدگی در سینما؛ نقدهای وحید جلیلی در کتاب «عبور از سینمای سانسور» https://maanews.ir/یک-میلیارد-مسلمانِ-مشتاق-و-خطّ-قرمزهای/ اخبار ما Sat, 10 Apr 2021 23:09:07 0000 فرهنگی https://maanews.ir/یک-میلیارد-مسلمانِ-مشتاق-و-خطّ-قرمزهای/ به گزارش اخبار ما ، وحید جلیلی منتقد فرهنگی و هنری و فعال و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کتاب جدید خود درباره اوضاع غیر عادی فیلم سازی ایران صحبت کرد. این کتاب شامل یک مقدمه و 15 مقاله و گفتگو است. عناوین بخشها و مقالات این کتاب عبارتند از: پرسش فیلمبرداری …

به گزارش اخبار ما ، وحید جلیلی منتقد فرهنگی و هنری و فعال و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کتاب جدید خود درباره اوضاع غیر عادی فیلم سازی ایران صحبت کرد. این کتاب شامل یک مقدمه و 15 مقاله و گفتگو است.

عناوین بخشها و مقالات این کتاب عبارتند از: پرسش فیلمبرداری ایران؛ ارتباط بین ژنرال ازهاری و سناتور مک کارتی! ، فیلمبرداری مذهبی ؛ اما کدام دین؟! ، معنایی یا ایده آلیسم؟! “مکان” های ممنوع و گمشده ، سینما به عنوان انرژی هسته ای ، بازگشت به خانه عباس و کدخدا.

در زیر می توانید مقدمه این کتاب از وحید جلیلی را بخوانید:

چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، الیور استون ، کارگردان مشهور آمریکایی در سینما فلسطین در تهران ، از سینماگران ایران پرسید:
“چرا برای گفتن انقلاب خود از سینما استفاده نمی کنید؟”
یکی از جمعیت فریاد زد ، “در مورد سیاست صحبت نکن!” ما برای شنیدن هنر آمدیم. “این صحنه به اندازه کافی عنوان کتاب را توضیح می دهد:” سینمای سانسور “.
سینمایی که حتی از الیور استون به دلیل طرح چنین سوالی کینه به دل گرفته و او را هشدار می دهد که درباره انقلابی به دستور روشنفکران غربی در ایران صحبت کند. نشانه جنون است!
12 بهمن 57؛ مردم فریاد زدند: “سه صلیبی متولد شدند ؛ ابراهیم ، محمد ، روح الله”

دنیا منتظر بود ببیند خمینی ، با عمامه و روپوش مشکی اش که هیچ شباهتی به رهبران دیگر انقلاب های معروف نداشت ، چه می گوید.

پس از 14 سال تبعید ، امام در میانه یکی از پرشورترین پذیرایی های تاریخ ، با چند میلیون نفر به بهشت ​​زهرا رفت.

چشم جهانیان به دهان او دوخته بود و او از شنیدن یکی از محورهای ایران آینده در سخنان حضرت امام متحیر شد؛ این توسعه و ارتقا فیلمبرداری است!

یک حقوقدان زاهد و فیلسوف عرفانی ، در حالی که افرادش به تلافی حمله فرهنگی به غرب ، سینما را در خیابان ها به آتش می کشیدند ، او با مهربانی درباره سینما و ظرفیت های آن صحبت کرد و قول داد که رشد کند.

چهل سال بعد سینمای ایران – که در سال 1956 عملا ورشکسته و تحقیر شد – یکی از 12 بهترین سینمای جهان بود. بیش از اکثر کشورهای اروپایی ، ظرفیت تولید فیلم را داشت و با فیلمبرداری زشت و ضعیف دوره شاهنشاهی غرب قابل مقایسه نبود.

سینمایی که مشهورترین فیلمسازان جهان را از دو طرف متحیر کرد: 1. ظرفیت تولید ، 2. بی خبری از انقلاب.

البته اولیور استون آنقدر در ایران نماند تا از ماهیت روشنفکری مازوخیستی ایران آگاهی یابد ، اما هزاران فعال حرفه ای سینما سالها میهمان یک شبه نظامی خشن که یک شبه نظامی غربی در “سینمای شمال تهران” است – که دوست دارند “سینما. ایران” نامیده می شود – بسیار گسترده است و مشخص است که آنها وقتی الیور استون را به فیلمبرداری و سیاست متهم می کنند با فیلمسازان جوان این سینما چه خواهند کرد!

سینمایی که از بین 200 هزار مادر شهید ایرانی حتی با تعداد انگشتان دست هم نتوانستند به قاب برسند.

سینمایی که در قهرمانانه ترین دوره تاریخ چند هزار ساله ایران ظاهر شد ، اما افتخار آن از بین بردن فیلمبرداری از فیلم است!

فیلمی که شاهد 17000 ترور (از رئیس جمهور و نخست وزیر و نماینده مجلس گرفته تا دانشمندان و اساتید دانشگاه و کشیش ها و بازرگانان و کارگران) و صدها عملیات جاسوسی (توسط سیا و موساد و سرویس اطلاعاتی …) و ژانر جاسوسی کلاً از بین می رود!

سینمایی که با تنوع اقلیمی منحصر به فرد ، بیش از هشتاد درصد فیلم هایش ، در کمتر از نیمی از پایتخت ، در چهار فصل در ایران فیلمبرداری می شود.

سینمایی که صدها هزار متخصص ، محقق و دانشمند ایرانی را به یکی از ده قدرت برتر جهان در فناوری نانو ، صنعت هسته ای ، بیوتکنولوژی ، هواپیمایی ، موشک و غیره تبدیل کرده است. اندازه آنها نباید به اندازه یک قاب باشد.

سینمایی که 25 درصد ایرانیان ساکن مناطق روستایی و 70 درصد ایرانیانی که در شهرهای بزرگ زندگی نمی کنند جایی ندارد.

سینمایی که چند پیرزن در سینمای پاریس یا کن می خوابند. او به این امر افتخار می کند و بیش از یک میلیارد مسلمان مشتاق شنیدن جمهوری اسلامی برای او بی معنی است.

“سینمای سانسور” باید در مورد این وضعیت غیر عادی فیلم سازی ایران صحبت کند.

پس از نوشتن: من نام کتاب را به “عبور از سینمای سانسور” تغییر دادم. زیرا علی رغم تلاش های شبه نظامیان فکری ، از این پس می توان قدم های محکم فیلمسازان جوان انقلاب اسلامی را برای جدا شدن از فیلمبرداری ایران ، عبور از مرز سرخ غرب زدگی و تأسیس فیلمبرداری ملی و مردمی شنید.

یک میلیارد مسلمان مشتاق و یک خط قرمز غرب زدگی در سینمای بعد از انقلاب ؛  انتقادات از وحید جلیلی در کتاب

کتاب “عبور از سینمای سانسور ؛ تأملاتی در مورد فیلم سازی غیر عادی ایران” در 212 صفحه منتشر شده و با قیمت 40 هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است و علاقه مندان به تولید آن علاوه بر کتابفروشی ها می توانند با ناشرشاهیدکاظمی تماس بگیرند. ir

/ 6262


[ بازدید : 108 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 22 فروردين 1400 ] [ 19:20 ] [ Matthew ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]